Opiekun – Ewa Sidorkiewicz

„Dzień zdrowego śniadania”

Warto dbać o prawidłowe nawyki żywieniowe – i nauczyć się, że nawet słodki posiłek może być pełnoziarnisty i wykonany z produktów jak najmniej przetworzonych – czyli zarazem zdrowy i ekologiczny.

8 listopada obchodziliśmy Dzień Zdrowego Śniadania, z tej okazji na przerwach można było poczęstować się owsianymi ciasteczkami. Wypieki były przygotowane z produktów lokalnych i własnoręcznie wykonane przez uczniów klas: 1a, 1c, 1e oraz 2a i 2c. Mamy nadzieję, że akcja zachęciła młodzież do zmian w stylu żywienia nie tylko podczas przygotowania drugiego śniadania.

Akcja „Roślinka za zdjęcie”

15 maja 2019 roku podczas przerw lekcyjnych rozdawane były sadzonki warzyw oraz ziół  wyhodowanych przez uczniów klasy pierwszej c oraz klasy drugiej c.  Rośliny można było zabrać ze sobą do własnych ogrodów lub mini ogródków balkonowych. Warunek był jeden, należało zasadzonej  w ogrodzie roślince  zrobić zdjęcie i przesłać je na podany email. Akcja miała na celu zachęcić do hodowli i spożywania lokalnych warzyw i ziół przydomowych ogrodów, grządek i balkonów. Była to trzecia edycja akcji, która cieszyła się powodzeniem nie mniejszym niż jej poprzedniczki. Mamy nadzieję, że ta piękna ekologiczna tradycja szkoły będzie kontynuowana w następnych latach szkolnych.

„Śniadanie na trawie” nie tylko a płótnie Claude Monet’a

Młodzież klas 1a, 1c oraz 2a w czerwcu przygotowała śniadanie na łonie natury. Z żywności jak najmniej przetworzonej oraz z produktów wyhodowanych i wytwarzanych lokalnie powstały smaczne i ekologiczne posiłki. Uczniowie, jako opakowań użyli ekologicznych pudełek wielorazowego użytku. Zachęcamy do naśladowania, warto być EKO!

‘Żywność na elbląskim rynku’

Na elbląskim rynku żywność jest sprowadzana nie tylko z okolic Elbląga, ale także z gospodarstw na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Większość sprzedawców mówi, że ich produkty są uprawiane w sposób ekologiczny i jak najbardziej przyjazny dla środowiska. Najwięcej na regionalnym rynku pojawia się gospodarstw z Pasłęka, Stawca oraz z okolic Olsztyna. Autorce fotoreportażu niestety nie udało się zrobić zbyt wielu zdjęć ponieważ sprzedawcy z reguły na to nie pozwalali, ale chętnie rozmawiali o sprzedawanych przez nich produktach.

‘Śniadanie na trawie’
Uczniowie klasy 1e, 4 czerwca przygotowali śniadanie z produktów jak najmniej przetworzonych oraz kupionych lokalnie. Młodzież, jako opakowań użyła ekologicznych pudełek wielorazowego użytku. Zachęcamy do naśladowania, warto być ekologicznym.

‘Akcja „Roślinka za zdjęcie”’
29 maja 2018 roku podczas przerw lekcyjnych rozdawane były sadzonki roślin ogrodowych wyhodowanych przez uczniów klasy pierwszej c oraz sadzonki dębów.  Rośliny można było zabrać ze sobą do własnych ogrodów lub mini ogródków balkonowych. Warunek był jeden, należało zasadzonej  w ogrodzie roślince  zrobić zdjęcie i przesłać je na podany email. Akcja miała na celu zwiększenie bioróżnorodności lokalnych ogrodów, grządek i trawników. Była to druga edycja akcji, która cieszyła się powodzeniem nie mniejszym niż jej poprzedniczka. Mamy nadzieję, że jest to początek pięknej ekologicznej tradycji szkoły.

‘Akcja promująca Fair Trade i ideę lokalnie wyprodukowanej żywności’
Klasa 3a przybliżyła nam Fair Trade i ideę lokalnie wyprodukowanej żywności. Czy podczas zakupów zastanawiacie się, jak to możliwe, że produkty pochodzące z dalekich krajów na półkach naszych sklepów dostępne są w bardzo niskich cenach? Prawdziwy koszt takich towarów jest jednak wysoki, choć nie widać tego na pierwszy rzut oka. W dobie globalizacji powinniśmy zdawać sobie sprawę, że to, jakie produkty kupujemy na co dzień, wywiera olbrzymi wpływ na życie innych ludzi – nie tylko w skali świata czy kraju, ale również naszego regionu. Zwyczaje konsumenckie w bogatych krajach są bezpośrednio związane z sytuacją przede wszystkim w krajach tzw. Globalnego Południa. Kształtowana jest ona m.in. przez rosnący popyt na towary takie jak kawa, herbata, kakao czy banany. Ponieważ poprzez świadomą konsumpcję możemy poprawić warunki życia osób pracujących przy powstawaniu tych produktów, powinniśmy zainteresować się ideą Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade) i wspierać ją. Warto również jednak zwrócić uwagę na produkty regionalne i na to, aby wspierać lokalną produkcję, a jednocześnie ograniczyć wydatki na kosztowny (również dla środowiska) transport.

‘I LO z Certyfikatem Zielonej Flagi’
Decyzją Kapituły Programu Szkół dla Ekorozwoju, a przede wszystkim dzięki staraniom pani Ewy Cygan-Sidorkiewicz, I Liceum Ogólnokształcące w Elblągu zostało uhonorowane Certyfikatem Zielonej Flagi. Eko-Szkoły to międzynarodowy program realizowany w Polsce przez Fundację dla Edukacji Ekologicznej. Program ten angażuje młodych ludzi w ochronę środowiska naturalnego. Wszystko zaczyna się w klasie, następnie obejmuje szkołę i ostatecznie sprzyja pozytywnym zmianom w lokalnej społeczności. Dzięki programowi Eko-Szkoły młodzi ludzie doświadczają pozytywnego wpływu swoich działań. Mają możliwość wyrażenia swojego stanowiska w sposobie zarządzania środowiskowego swoich szkół. Zarządzanie środowiskowe (zarządzanie proekologiczne) to celowe działanie mające na celu utrzymanie i poprawę stanu środowiska naturalnego, na które oddziałuje działalność człowieka. To zarządzanie środowiskiem, zintegrowane z ogólnym systemem zarządzania np. w przedsiębiorstwie lub małej społeczności. Zwieńczeniem tych działań jest prestiż, który towarzyszy otrzymaniu certyfikatu i przyznaniu Zielonej Flagi. Program Eko-Szkoły to idealny sposób, by szkoły podjęły działania poprawiające zasoby środowiska naturalnego zarówno w szkole, jak i w społeczności lokalnej. Działania te mają jednocześnie pozytywny wpływ na życie młodych ludzi, ich rodzin, pracowników szkoły oraz władze lokalne. Zachęcamy do zapoznania się z międzynarodową stroną internetową programu – www.ecoschools.global oraz stroną internetową Fundacji dla Edukacji Ekologicznej – www.fdee.org.

‘Dzień zdrowego śniadania’
8 listopada obchodzimy Dzień Zdrowego Śniadania, z tej okazji na przerwach można było poczęstować się owsianymi ciasteczkami. Wypieki były przygotowane i własnoręcznie wykonane przez uczniów Ic, Id, Ie oraz 3c. Warto przypomnieć sobie, jak ważną rolę drugie śniadanie pełni w codziennej diecie w szkole oraz co powinno zawierać, żeby było wartościowe. To także doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe – i nauczyć się, że nawet słodki posiłek może być pełnoziarnisty i zdrowy.

‘Wykład „Woda – błogosławieństwo czy przekleństwo?”’
Z okazji Światowego Dnia Ziemi 24 kwietnia w auli I Liceum Ogólnokształcącego odbył się wykład dr Sylwestra Stanickiego „Woda – błogosławieństwo czy przekleństwo?” . Wykład dotyczył występowania i roli wody w przyrodzie. Przedstawiono nam wiele interesujących faktów. Dowiedzieliśmy się na przykład, że jezioro Aralskie niegdyś czwarte co do wielkości jezioro świata, do dnia dzisiejszego z powodu nieodpowiedzialnej gospodarki utraciło około 90 proc. swojej pierwotnej powierzchni. Katastrofa Aralska jest modelowym przykładem destrukcyjnej siły człowieka, który nie zważając, lub bagatelizując konsekwencje, poprzez niszczenie własnego środowiska, sam doprowadza się do zagłady. Ważne jest więc, aby w Dzień Ziemi przypominać młodzieży o odpowiedzialności za przyrodę promować ekologicznych postawy.

‘Godzina dla Ziemi’
Akcja “Godzina dla Ziemi” organizowana jest corocznie w każdą ostatnią sobotę marca, począwszy od 2007 roku. Jest to ogólnoświatowa akcja, której pomysłodawcą jest organizacja ekologiczna WWF. Celem “Godziny dla Ziemi” jest nakłonienie ludzi do refleksji nad zmianą klimatu. Tegoroczna edycja akcji “Godzina dla Ziemi” w Polsce będzie poświęcona Puszczy Karpackiej. Fundacja WWF Polska chce w ten sposób przybliżyć ideę ochrony tego cennego przyrodniczo miejsca, położonego na Podkarpaciu. W 2018 roku “Godzina dla Ziemi” przypada w sobotę 24 marca. By wziąć udział w akcji “Godzina dla Ziemi” światła i urządzenia elektryczne należy wyłączyć między godz. 20.30 a 21.30. Zachęcamy do aktywnego włączenia się w akcję!

‘Ogród przyjazny owadom’
Na terenie przyszkolnym rozwieszono hoteliki dla owadów wykonane przez uczniów. Pszczoły miodne, które zazwyczaj kojarzą nam się z zapylaniem, są tylko małą częścią bardzo bogatej pszczelej rodziny. W Polsce żyje 470 gatunków owadów należących do rodziny pszczołowatych, z czego większość to pszczoły samotnice.  W zapylaniu uczestniczą również jednak trzmiele, motyle, osy, muchówki i chrząszcze. Dzikie owady zapylające są często bardziej wydajnymi zapylaczami niż pszczoły miodne. Są od nich mniejsze i mniej wybredne, przez co oblatują większą ilość roślin, również takich, do których nektaru pszczoły miodne nie potrafią się dostać. Dzikie zapylacze mają jeszcze jedną zaletę – nie są agresywne i przeważnie mają uwstecznione żądła, czyli nie żądlą. Dziko żyjące owady zapylające nie produkują miodu i nie mają swoich opiekunów – pszczelarzy. Wiemy, że tak samo jak w wypadku pszczół miodnych, jest ich coraz mniej. Ponad 220 gatunków pszczół samotnic znajduje się w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Dlatego warto zadbać o los owadów zapylających, tych hodowlanych i tych dzikich, już teraz, zanim będzie za późno. I Ty możesz pomóc. Wysiewaj wiele różnych rodzimych gatunków roślin kwitnących, dopasowanych do warunków lokalnych – w miarę możliwości z nasion dzikich roślin lub pochodzących z upraw ekologicznych. Stosuj naturalną ochronę roślin. Buduj hoteliki, które dadzą schronienie owadom zapylającym.

‘Konkurs fotograficzny „Kalejdoskop barw w przyrodzie Warmii, Mazur, Powiśla i Żuław”’
7 grudnia 2017 roku  uroczystą konferencją zakończył się konkursu fotograficzny „Kalejdoskop barw w przyrodzie Warmii, Mazur, Powiśla i Żuław”. Komisja po wnikliwej ocenie nagrodziła i wyróżniła także prace uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu. Nagrodę za III miejsce w konkursie otrzymała Justyna Ciesielska z klasy 3c. Wyróżnione zostało również zdjęcie Beaty Perzanowskiej z klasy 3a. Organizatorem konkursu był WMODN – Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej. Głównym celem konkursu było zachęcenie uczniów i nauczycieli do prowadzenia obserwacji przyrodniczych w otaczającym ich środowisku. Motywem przewodnim tej edycji był kalejdoskop barw w otaczającej nas przyrodzie. Oprócz uwrażliwiania na piękno otaczającej natury i budzenia indywidualnej aktywności twórczej, konkurs miał również na celu rozwijanie pasji fotografowania, która daje możliwość uchwycenia i utrwalenia tego, co w przyrodzie jest niezwykłe, fascynujące i zachwyca.

‘Ulotki o odpowiedzialnej konsumpcji’
W marcu młodzież klasy 3a przygotowała i rozdała w szkole ulotki przypominające o odpowiedzialnej konsumpcji.
3R czyli Reduce, Reuse, Recycle.
Reduce: ograniczajmy zużycie odpadów;
Reuse: używajmy wielokrotnie;
Recycle: odzyskujmy surowce z odpadów.
Zasada 3R promuje zrównoważony względem środowiska styl życia, konsumpcji dóbr i traktowania odpadów. Kolejność tych wyrazów nie jest przypadkowa. Największe korzyści dla środowiska niesie ograniczanie nadmiernej konsumpcji oraz wielokrotne użycie – czyli jak najpóźniejsze uznanie produktu za odpad. Wreszcie ich odzyskiwanie pomaga ograniczyć obciążenia środowiska związane z pozyskaniem produktu z surowców pierwotnych i wspomnianą wcześniej akumulacją odpadów. Zachęcamy zapoznania się z treścią ulotek.

‘Zajęcia laboratoryjne „Bezkręgowce morskie” w Akwarium Gdyńskim’
W piątek 10 listopada 2017 roku uczniowie klasy 3c pod opieką pani Ewy Cygan-Sidorkiewicz i Moniki Oszwy uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez Akwarium Gdyńskie.Program obejmował prezentację multimedialną w trakcie której maturzyści przypomnieli sobie klasyfikację zwierząt bezkręgowych według grup systematycznych oraz laboratorium, gdzie młodzież, przy pomocy mikroskopów, poznała bliżej niektóre z omawianych zwierząt. W trakcie zajęć uczestnicy wypełnili materiały edukacyjne. Zwiedziliśmy również ekspozycję Akwarium Gdyńskiego.

Warsztaty bardzo poszerzyły i usystematyzowały nasze spojrzenie na faunę Morza Bałtyckiego.

‘Sprzątanie świata’
Zgodnie z tradycją, jak co roku, w trzecim tygodniu września, młodzież I Liceum Ogólnokształcącego oraz Gimnazjum nr 8 wzięła udział w ogólnopolskiej akcji Sprzątania Świata. Porządkowaliśmy teren w pobliżu szkoły, zbierając śmieci do worków, w które zaopatrzył nas referat Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Elblągu.Hasło tegorocznej akcji „Wyprawa- poprawa” promowało nawyki ekologiczne oraz podkreślało rolę każdego mieszkańca naszego miasta w tworzeniu i funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.